Khamis, 19 April 2012

Rahsia Tahi Lalat


Bila dengar pasal tahi lalat, mesti dah terbayang bintik2 kaler hitam kat badan. Masih ingat lagi masa kecil dulu, nenek pernah cakap sapa2 yang banyak tahi lalat kat muka adalah pengotor termasuk aku ler. Tahi lalat ni bukan terjadi apabila datangnya lalat dan hinggap kat muka atau badan kita lepas tu melepaskan satu sisa dari bontotnya. Itu hanya menurut kata orang2 tua saja. Saja nak cerita2 dongeng dengan anak2 je. 

Tahi lalat terbahagi kepada 3 jenis iaitu Atypical Naevi, Halo Naevus dan Congenital moles. Tahi lalat boleh terbentuk bila-bila masa. Tahi lalat yang terbentuk sejak lahir dikenali sebagai tahi lalat bawaan (congenital moles). Ia boleh terbentuk di atas permukaan dermis dan juga epidermis. Pigmentasi tahi lalat berupaya menentukan bagaimana bentuk tahi lalat itu. Mereka yang banyak terdedah dengan sinaran matahari kemungkinan besar akan mempunyai lebih banyak tahi lalat di tubuhnya. 

Naevus terbentuk apabila sel tunggal dipindahkan antara sel-sel lain, yang disebut melanosit. Jenis sel yang disebut sel nevus dan oval atau bulat dalam bentuknya. Antara faktor pembentukan tahi lalat yg lain ialah seperti umur, gen dan keturunan. Jika orang tua anda mempunyai tahi lalat maka kemungkinan besar anak-anak mereka akan juga. 

Hukum membuang tahi lalat di muka

Ada orang tanya, adakah haram membuang tahi lalat di muka dan adakah perbuatan membuang tahi lalat ini seperti mengubah ciptaan Allah? Tahi lalat di muka dia hidup dan sentiasa membesar seiring dengan usia. 

Sebenarnya,merubah kejadian yang dimaksudkan dalam hadis larangan Rasullullah merujuk kepada perbuatan wanita zaman jahiliah yang menyambung rambut, mencukur muka dan membuat tatu. Manakala, perbuatan menghilangkan sebarang keaiban di wajah seperti membuang tahi lalat yang dimaksudkan dengan tujuan kesihatan dan perbuatan adalah di haruskan. 

Isteri Abu Ishaq datang kepada Aisyah R.A dan bertanya kepadanya apakah harus baginya mencantikkan dirinya, Saidatina Aisyah menjawab: "Hilangkan semua aib daripada dirimu apa yang termampu". 


Rahsia Tahi Lalat 

Tahi lalat di bibir 
Seorang yang banyak cakap 

Bibir atas kanan 
Banyak rezeki, pandai 

Bibir atas kiri 
Ramai kawan, baik hati 

Bibir bawah kanan 
Disegani orang, ramai yang suka 

Bibir bawah kiri 
Pandai bicara, tak mudah kalah 

Leher kanan 
Cerdas, jujur, berani menderita 

Leher kiri 
Cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahuan 

Leher di tengah 
Tercapai cita-cita 

Biji mata kanan 
Suka serong dan pembohong 

Biji mata kiri 
Pembohong tetapi baik hati 

Hujung mata kanan 
Baik hati, sopan santun, cerdas 

Hujung mata kiri 
Baik budi, murah rezeki 

Punggung kanan 
Agak mengalami kesulitan 

Punggung kiri 
Malas dan suka duduk 

Betis kanan 
Suka berhibur, boros 

Betis kiri 
Rajin, tidak suka menganggur 

Lutut kanan 
Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha 

Lutut kiri 
Kurang kuat berusaha 

Kepala sebelah kanan 
Terkabul cita-cita 

Kepala sebelah kiri 
Sering menemui kesusahan 

Kepala sebelah belakang 
Jujur, sabar dan tekun 

Kening kanan 
Cerdas dan cekap 

Kening kiri 
Cerdas dan sopan santun 

Tengah kening 
Keras hati dan berani segala hal 

Hujung mulut kanan 
Kecil rezeki, tak mudah kalah 

Hujung mulut kiri 
Suka berpoya-poya 

Ketiak kanan 
Dapat menyimpan rahsia 

Ketiak kiri 
Jujur, banyak yang cinta 

Pergelangan kaki kanan 
Suka keluar rumah 

Pergelangan kaki kiri 
Kehendak kuat 

Batang hidung 
Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya 

Pada hidung 
Banyak rezeki 

Dagu bawah kanan 
Jujur dan baik hati 

Dagu bawah kiri 
Bijaksana, dan berbudi luhur 

Kemaluan kanan atau kiri 
Baik, suka senggama 

Di kepala kemaluan (lelaki) 
Bakal beristeri dua

Tumit kanan 
Jujur dan banyak kawan 

Tumit kiri 
Baik budi 

Alis kanan 
Suka menolong dan baik hati 

Alis kiri 
Ramai yang suka 

Pangkal peha kanan 
Kemahuan kuat 

Pangkal peha kiri 
Suka kerja apa pun 

Telapak kaki kanan 
Tak mudah mengeluh 

Jari kaki kanan 
Suka menolong 

Jari kaki kiri 
Berbudi, suka berbuat baik 

Bahu kanan 
Cermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan 

Bahu kiri 
Suka kerja keras, banyak tanggungjawab 

Buah dada kanan 
Baik hati, pendiam, simpan rahsia 

Buah dada kiri 
Ramai kawan, setia pada pasangan 

Lengan kanan 
Setia dan taat pada atasan 

Lengan kiri 
Menepati janji dan rajin

Pipi kanan 
Ramai teman 

Tengah-tengah pipi kanan 
Ramai yang suka 

Tengah-tengah pipi kiri 
Ramai teman 

Ubun-ubun
Kurang jujur 

Pusat 
Cerdas, tangkas, tekun 

Pusat bahagian kanan 
Sejahtera dalam hidup 

Pusat bahagian kiri 
Beroleh kemuliaan 

Pinggang kanan 
Sayang pada pasangan hidup 

Pinggang kiri 
Disayang pasangan hidup 

Dada kanan 
Dapat mengatasi masalah 

Dada kiri 
Berani, jujur dan sabar 

Telapak kaki kanan 
Tidak mudah mengeluh 

Telapak kaki kiri 
Baik budi pekertinya 

Siku tangan kanan 
Kuat ingin memiliki kejayaan 

Siku tangan kiri 
Baik hati, suka menolong 

Jari tangan kanan 
Serba beroleh keuntungan 

Jari tangan kiri 
Serba baik bekerja 

Jari telapak tangan kanan 
Banyak rezeki tetapi boros 

Jari telapak tangan kiri 
Banyak rezeki dan cermat 

Pergelangan tangan kanan 
Boros, suka bersukaria 

Pergelangan tangan kiri 
Dapat berpangkat 

Perut bawah kanan 
Banyak rezeki, suka memberi maaf 

Perut bawah kiri 
Baik hati, tenang hidupnya 

Sudut mata kanan dalam 
Disayang suami atau isteri 

Sudut mata kiri dalam 
Tidak mudah dilupakan pasangan 

Sudut mata kanan luar 
Baik budi, ramai yang cinta 

Pelipis kiri 
Murah rezeki, dapat jadi kaya 

Pelipis kanan 
Serba berhasil dalam usaha 

Kelopak mata kanan atas 
Baik hati, ramah, Berjaya 

Kelopak mata kiri atas 
Baik budi, ramai yang suka 

Kelopak mata kanan bawah 
Agak malas 

Kelopak mata kiri bawah 
Agak bodoh, kurang bijaksana 

Tahi lalat di dahi 
Ada kelebihan tersendiri 

Tahi lalat di bulu kening kiri 
Berseri, mempunyai daya penarik, sering kesusahan. 

Tahi lalat di bulu kening kanan 
Terkabul cita-cita dan maksudnya, cerdas dan cekap. 


Yang penting, segala yang baik datang dari Allah dan yang kurang itu datang dari kelemahan kita sendiri…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan